Futómű beállítás

A megfelelő futómű beállítás csökkenti az üzemanyag fogyasztást és növeli a gumiabroncsok élettartalmát, teljesítményét valamint javítja az utasok és a járművezető kényelmét.

A futómű beállítása a gumiabroncsok igénybevételét és kopását nagymértékben befolyásolja. A futómű elállítódása esetén a gumiabroncsok kopása megnő, így hamarabb kell őket cserélni valamint az autóval történő közlekedés során a komfortérzet is lecsökken.

Gépjármű futómű beállítás
Műszeres futómű beállítás

Mikor ellenőriztessük a futómű beállítást? Ha…

  • egyenetlenül kopnak a gumiabroncsok
  • az autó valamelyik irányba húz
  • a kormánykerék nincs középállásban
  • a kerékkel járdaszegélynek ütköztünk
  • a kerékkel nagy kátyún haladtunk át
  • a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba
  • kormányzási és/vagy vezetési nehézséget tapasztalunk
  • a felfüggesztés vagy a kormánymű valamely elemét cserélték

Futómű beállítás vagy kerékkiegyensúlyozás?

Fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy a futómű beállítás nem egyenlő a kerékkiegyensúlyozással! Két teljesen különböző eljárás. A kerékkiegyensúlyozás alatt a kerék gördülése során fellépő vibráció kiküszöbölését értjük, míg a futómű beállításon a kerék szögeinek beállítását értjük.

Szerkezeti elemek, amelyek a futóművet alkotják

A karosszériát az alvázzal a kerékfelfüggesztés köti össze. A gyárak, a kocsitípusnak megfelelően, pontosan megadják a futómű beállításának értékeit. Amennyiben a gyári előírások betartása elmulasztásra kerül vagy rosszul végzik el, akkor rövid időn belül elhasználódik a gumiabroncs és a futómű is.

Milyen alkatrészekből áll a felfüggesztés?

Lengéscsillapító

A gépjárművekbe elől és hátul is beszerelésre kerül két-két lengéscsillapító, amelyeknek a feladata, hogy csillapítsák azokat a lengéseket, amit a rugózások váltanak ki, ezáltal nem engedik, hogy a kerekek elváljanak az útfelülettől. A lengéscsillapítónak vannak kiegészítő szerkezeti elemei is, mint például a toronyszillent, a toronycsapágy és a porvédő. Az utóbb említett szakadása vezet a legtöbbször ahhoz, hogy a lengéscsillapítók tönkre menjenek. A szakadt porvédőt tehát okvetlen célszerű kicseréltetni, ellenkező esetben a lengéscsillapító szára szennyezetté válik, vizet kap, így könnyebben rozsdásodik és a szimering is kopásnak indul, ráadásul az olaj is elfolyik.

Rugók

A futóműalkatrészek felelnek a gépjármű súlyának az alátámasztásáért és az úttesthez viszonyítva ideális magasságban tartják a gépkocsit. Az úttest egyenetlenségeiből is adódhatnak különféle hatások, a rugók ezeket is csillapítják. Gyakran előfordul, hogy a rugó eltörik, az autósok körében sűrűn előfordul ez a meghibásodás.

Stabilizátor elemek

Kanyarodások alkalmával oldalgyorsulást idézhet elő a centrifugális erő, ami a súlypont irányába hat. A külső kerekeket ilyenkor nagyobb terhelés éri, mivel a leszorító erő ezen az oldalon jóval nagyobb. Ebből adódóan fennáll annak a veszélye, hogy az első vagy hátsó kerekeket oldalerő veszteség éri, de az autó is túlkormányozottá válhat. Ebben az esetben a menetstabilitás kedvezőtlenebbül alakul.

Gömbfejek

Ma már számos autóban alkalmaznak gömbfejes erőátviteli megoldásokat. Azoknál, amelyek a futóműben vannak, sokszor adódik valamilyen probléma. A futómű bonyolultsága meghatározza a gömbfejek számát, kivéve a laprugós megoldásoknál. Oldalanként több gömbfej beépítésére kerülhet sor a többlengőkaros kivitelezéseknél.

Lengőkarok

A lengőkar fő feladata, hogy az autó súlypontja a kanyarban, alacsonyabbra menjen és a gépjármű teljes mértékben stabil maradjon. Gyakorlatilag biztosítja a rugalmas összeköttetést a futómű és a karosszéria között. Miközben haladunk az autóval, az elől és hátul elhelyezett lengőkarok mozgása egységes. A folyamatos mozgás súrlódáshoz vezet, így a kopás veszélye fennáll. Az efféle gondokról jellegzetes kopogó hangok árulkodnak, nem mellesleg a kormány holtjátéka is romlik. Ilyenkor a cserét minél előbb el kell végeztetni.

Szilentblokkok

A szilentek összekötik a bölcsőt és a lengőkart, mindezt úgy, hogy elmozdulhassanak egymástól. Mozgás hatására az efféle alkatrészek tekerednek, ráadásul gumiból vannak, tehát könnyen el is szakadhatnak, melynek következtében a lengőkarok lógni fognak, a jármű úttartása pedig bizonytalanná válik.

Miért fontos a futómű pontos beállítása?

Az autó felfüggesztései eldeformálódhatnak, mivel a használat során különféle behatások érik. Ennek következtében a kerekek összetartása nagyban változik. Éppen ezért meghatározó, hogy a futómű pontosan be legyen állítva, ráadásul mindez a biztonságos vezetés szempontjából is meghatározó. Tehát balesetveszélyes olyan járművel közlekedni, amiben rossz a futómű, ráadásul még fárasztó is, mivel a kormány állandó korrigálást igényel. A futómű nem megfelelő beállítása jobban terheli a kerekeket, csapágyakat, felfüggesztéseket, gömbfejeket és a lengéscsillapítók szárát, nem mellesleg romlik a gépjármű egyenes futása. Az említett problémákon kívül az üzemeltetési költségek is emelkednek, a kanyaroknál pedig rendellenes viselkedés léphet fel.

Szükséges az első és a hátsó futómű beállítását is elvégezni?

Annak ellenére, hogy az autók nagy része első kerék meghajtású, javasolt a teljes futómű komplex beállítása. Meghatározó szerepe van a 2 tengely és a 4 kerék összhangjának, ebből adódóan nem elegendő egy tengelyen elvégezni a futómű beállítását.

Mitől következhet be a futómű elállítódása?

Az alkatrészek állapota is meghatározza az elállítódást, minél öregebbek, annál nagyobb az esély a meghibásodásra. Ezen kívül az sem tesz jót a futóműnek, ha haladás közben járdaszegéllyel ütközik a gépkocsi vagy úgy fut bele egy nagyobb kátyúba, hogy közben gyorsabban halad. Tehát a kátyúk, a nem megfelelő útviszonyok és a rossz parkolási technikák mind negatívan hatnak a futóműre. Elsődleges célja a futómű beállításának, hogy a gumiabroncsok úttartása biztosítva legyen, ezáltal az élettartamuk is lényegesen növelhető.

Miként megy végbe a futómű beállítása?

A beállítás során az első és a hátsó futómű is ellenőrzés alá kerül. A kerekek szögeit úgy állítják be, hogy a dőlésükkel és az összetartásukkal se legyen probléma. A gyártó által megadott paraméterek alapján szemügyre veszik a kerekek irányát, valamint szögét is. 4 fő elemből tevődik össze a beállítás, van a csapterpesztés, a kerékdőlés, összetartás és az utánfutás. A gépjárművek zöménél kizárólag a kerékösszetartás állítása lehetséges.

A kormányszög kalibrálása meghatározó a kormányszög jeladós autók tekintetében. Amennyiben a művelet helytelenül megy végbe, akkor zavar léphet fel a kipörgés gátló és a kanyarfényszóró működésében, ráadásul a műszerfalon több hibalámpa is felvillanhat.