Opel Vezérlés csere akció
A vezérműszíj, illetve a vezérműlánc csere nem kimondottan sorolható az otthon elvégezhető karbantartások körébe. Még egy egyszerűbb személygépjármú esetében sem nélkülözhető a megfelelő szakmai tudás, célszerszám illetve a gyakorlat. Önnek sem kell otthon bajlódnia, bízzon meg minket!
Jó ha tudja! A vezérléscsere díjának elég nagy hányadát a munkadíj teszi ki. Ezért javasoljuk, hogy ilyen esetben érdemes minden kapcsolódó elemet egyszerre kicserélni. Többek között azért is, mivel a szíj, a feszítők és a vízpumpa szintúgy hatással vannak egymás élettartamára!
Mi az a vezérlés?
Minden belső égésű motor rendelkezik valamilyen vezérléssel, személyautók esetében a két legelterjedtebb megoldás a szíjas illetve a láncos. Típustól függetlenül igaz, hogy mindegyik nagy figyelmet igényel. A vezérműtengely szabályozza a szelepek nyitását és zárását. A vezérműtengely a főtengelytől kapja a hajtást szíjon, láncon, vagy ritkább esetben fogaskerekeken keresztül. A dugattyúk hajtják a vezérműtengelyt hajtó főtengelyt, a dugattyúk mozgása és a szelepek nyitásának összhangban kell lennie.
A személyautók esetén leginkább elterjedt megoldásnak a vezérműszíj számít, melyet időközönként karban kell tartani. A gyártók kilométerben és időben szokták meghatározni a szíjak élettartamát. Ne feledjük, hogy ezeket minden esetben optimális üzemi körülményekre tervezik! Mivel a vezérműszíjjal hajtják meg a vízpumpát, illetve dízelmotoroknál az üzemanyag-szivattyút így az fokozott terhelésnek van kitéve. Ha pedig tönkremegy, akkor legtöbbször komoly motor- és azon keresztül anyagi kárt tud okoz.
Mikor szükséges a vezérlést cserélni?
Erre a kérdésre konkrét válasz nem adható, ugyanis autónként eltérő, hogy mekkora futásteljesítménynél szükséges cserélni a vezérlés alkatrészeit, egyes típusoknál elképzelhető, hogy nincs is előírva. A szervizkönyvekben megtalálhatjuk a cserével kapcsolatos előírásokat és adatokat azon vezérlések esetében, amelyek keresztbordás szíjjal hajtottak. Megadhatják például úgy is, hogy mondjuk 120 ezer kilométer megtétele után javasolt elvégeztetni vagy 10-15 évente. Jellemzően olyan futásteljesítmény kerül megadásra, ami az olajcsere periódusának a többszöröse.
Igyekezzünk a gyári előírások alapján cseréltetni és semmiképpen se halogassuk, mert könnyen kár keletkezhet, ha ezt az időintervallumot túllépjük. Egy nem várt meghibásodás jelentős mértékű kiadásokhoz vezethet, ami egy háztartásnak sem hiányzik. Egy használt autó tekintetében nem lehetünk biztosak benne, hogy volt-e vezérléscsere, éppen ezért, ha átlépjük a csereperiódust, mindenképp végeztessük el. A vezérléscsere nagy szakértelmet és megfelelő célszerszámokat igényel.
A vezérléssel együtt mit cserélnek még?
A főtengelyt és a vezérműtengelyt a vezérműszíj tartja összhangban, mondhatni ez a fő feladata. Ha ez nem érvényesülne, akkor számos szelep és dugattyú összeverődne, ami által jelentős károk keletkeznének a motorban, amely javítása több százezer forintba vagy akár milliós összegbe is kerülhet.
Azokon az alkalmakon, amikor sor kerül a vezérlés cseréjére, nem elegendő csupán a vezérműszíjat cserélni, hiszen a vezérlés több olyan elemből áll, amely létfontosságú és élettartamuk megegyezik a szíjéval.
Az autók nagy hányadánál a vezérműszíj felel a vízpumpa hajtásáért, de bizonyos gépjárműveknél a hosszbordás szíj végzi ezt a feladatot. A vízpumpa cseréjének az elmulasztása kiválthatja a hűtőfolyadék szivárgását. Még nagyobb gondot jelent a csapágy szétesése, mert ez félrevezeti a szíjat és így a vízpumpa műanyag lapátjai letörhetnek. Mindez komolyabb károkat idézhet elő a motorban. A vezérlést minden esetben ugyanúgy szükséges megbontani, éppen ezért nagyban spórolhatunk a költségeken, ha ilyenkor a vízpumpa cseréje is megtörténik. A gyári javítási útmutató is azt írja elő, hogy az ilyen alkalmakkor a komplett csere történjen meg.
A vezető, feszítő görgők és rezgéscsillapítók elősegítik, hogy a vezérműszíj feszessége megmaradjon. A típus meghatározza, hogy az adott gépjárműben hány görgőt terveztek a motor vezérlésére. A vezérműszíj és a görgők élettartama megegyezik egymással. A csere elmulasztása zajokat válthat ki, de még a csapágy is széteshet, ami által a vezérműszíj elszakadhat.
A patronos rezgéscsillapítók meggátolják, hogy a rezgés meghaladja az adott tűrési értékeket, bizonyos vezérléseknél tehát ilyeneket alkalmaznak. Ennek a cseréje is lényeges, mivel meghatározza a görgők, vezérműszíj és vízpumpa élettartamát is, éppen ezért a gyárak ennek is kötelezően előírják a cseréjét. Költségcsökkentés céljából számos autónál kihagyják ennek az alkatrésznek a cseréjét, ami a későbbiekben azt okozza majd, hogy a tulajdonosnak újra meg kell fizetnie a vezérműszíj cseréjének munkadíját.
Azoknál a típusú autóknál, ahol vezérműszíj helyett vezérműláncot alkalmaznak, a hosszbordás szíj idézi elő a vízpumpa hajtását. Bizonyos idő elteltével megnyúlhat a vezérműlánc is, éppen ezért ennek a cseréje is szükségszerű.
Egy olajos feszítő patron teszi feszesebbé a vezérműláncot. Az autó beindítását követően mindaddig, amíg nincs meg a kellő olajnyomás, a patront egy rugó feszíti elő. Amikor ez létrejön, az olaj veszi át a feszítő feladatot.
A rossz minőségű motorolaj koptatja a láncot és a kapcsolódó műanyag láncvezetőket, ezáltal idő előtt válik esedékessé a csere. Ennek elkerülése érdekében figyeljünk, hogy megfelelő motorolajat válasszunk és a csereperiódust se mulasszuk el.