Van közgazdaságtani magyarázat arra, hogy új autó helyett miért vásárolunk inkább néhány éves – vagy még idősebb – autókat, ráadásul meglehetősen magas áron. Akarod tudni miért történik ez? Miért veszünk egyre kevesebb új autót és helyette egyre több használtat, drágábban? Megírjuk, íme a cikk.

 

Borúlátó a piac

Így szoktál jellemezni a közgazdászok a hasonló helyzeteket és igazuk van. Borúlátó az újautó-piac, hiszen éppen csak kikecmeregtünk a Covidból és a lockdown-ból, azonnal jöttek az újabb kihívások: az egyre nagyobb chip hiány, az alkatrészhiány (rengeteg típus több fontos alkatrészét gyártották Ukrajnában és Oroszországban) és a munkaerőhiány. Ha pedig – hosszas várakozás után – végre megérkezik az alkatrész, az drágább, ezért az új autó ára is jelentősen megnő.

Ha ez még mindig nem lenne elég kialakult a kényszervásárlás.

 

Mennyit emelkedtek a használt autó árak?

Statisztikák szerint hazánkban az új autók árai megközelítőleg 8-10%-ot emelkedtek. Ez egy átlagos 5-7 000 000 forint esetében 500-700 000 Forinttal megnövekedett árat eredményezett. Ezt a tendenciát követték a használt autó árak is, ám az alacsonyabb érték miatt először csak inflációt követően nőttek, aztán hirtelen elhagyták az inflációt és akár a tavalyi áraknál 20%-kal magasabban vásárolhatjuk meg ugyanazt a típusú és évjáratú használt autót.

 

A keresett használt autók

A kényszervásárlókról már ejtettünk egy szót, most ismerjük meg őket: ők azok, akik számára rendkívül fontos az autó és ezért akár jelentős kompromisszumokat is képesek hozni. A drága és beszerezhetetlen újautók helyett a még szinte újnak számító 2-4 éves autók kerültek náluk fókuszba. Egyrészt azért, mert – az áremelkedéstől független – olcsóbbak, mint az újak másrészt szinte azonnal hozzáférhetőek és nem különösebben kockázatos a megvásárlásuk.

Egy példa: egy jelenleg 4 éves Kia Pro Ceed (melynek listára 5 000 000 forint volt újonnan) ma könnyen eladható a piacon 4 200 000- 4 500 0000 forintért, hiszen megbízható könnyen megszerezhető és azonnal a rendelkezésre áll.

Meg kell szoknunk, hogy az idősebb autók ára is nő: amíg pár éve a meghirdetett autók 25%-a 500 000 forint körül volt ma ez a 25% alig 15%-ra csökkent, alig lehet autót kapni 500 000 Forint alatt.

 

Milyen autót keress: benzin, dízel, hibrid?

Kétségtelen, hogy a (ki tudja meddig kitartó) benzinár sapka még óvatosabbá tette a vásárlókat és még jobban felértékelt azokat az autókat, amelyek kevesebbet fogyasztanak. Magasan a hybrid (és az elektromos, bár attól ritkábban akarnak megválni a tulajdonosok) autók népszerűsége nőtt, őket követik az alacsony fogyasztású dízelek (még akkor is, ha állítólag hamarosan kivezetik őket a piacról) a (sokat fogyasztó) benzinesek ára nőtt a legkevésbé jelentősen.

A jelenlegi piaci helyzet ettől még felfokozott. Lehet az autó sérült, lehet gazdaságtalan és lehet akár öreg is az tény, hogy ma szinte bármilyen autót el lehet adni, akár áron felül is.