Ha a vezetés biztonságáról van szó, a gumiabroncsnyomás mindig az egyik legfontosabb téma. De miért fontos a gumiabroncsnyomás? Mennyi a megfelelő, hogyan tudom mérni és mire kell odafigyelni? Majdnem mindent elmondjunk a cikkben!
Elképesztő számok
A Bridgestone (még több mint 9 éve) elvégzett egy tesztet. Több nagy bevásárlóközpont parkolójában és néhány parkolóban megmérték az épp ott levő autók guminyomását: az eredmény még őket is meglepte. Tíz autóból 7-nél nem volt megfelelő a guminyomás, jellemzően alacsonyabb volt, mint kell. Az alacsony nyomás (évente) több milliárd forint veszteséget okoz világszinten. Kiszámolták, hogy megközelítőleg kettőmilliárd liter üzemanyaggal többet égetünk el, ez megemeli a CO2 kibocsátást és több százezer gumi megy tönkre idő előtt. De mit lehet tenni?
Így ellenőrizd a guminyomást
A legegyszerűbb, ha havonta ellenőrzöd. Ez a művelet mindössze pár perc és nem nehéz. (Az ajánlott abroncsnyomást a gyártó több ezer teszt és számítás után határozza meg, az újabb autók esetében a vezető oldali ajtón belül található matricán/kártyán találod a megfelelő értéket. Ha nincs matrica, akkor a tanksapkán, de a használati útmutatóban biztosan le van leírva)
Ezt az értéket kell ellenőrizni. Majdnem biztos, hogy alacsonyabb lesz, mint kell, hiszen miután felfújod a megfelelő nyomásra az – idővel – csökkenni tud csak.
Szerencsére szinte bárhol pillanatok alatt ellenőrizhető: ha otthon akarod, akkor venned kell hozzá egy apró nyomásellenőrző eszközt, de bármelyik szervizben vagy szinte minden benzinkúton megteheted.
Ezért fontos ellenőrizni és a TPMS
Az, hogy lassan egyre alacsonyabb a guminyomás, természetes, szinte észrevehetetlenül szökik a levegő. Ha nem veszed észre, mert nem ellenőrzöd gyakran, akkor (ha van az autódban) a TPMS biztosan figyelmeztet rá. A TPMS a guminyomás érzékelő, amelyik azt is megmondja, hogy melyik gumival van gond. Igaz, az ő határa már 0,25 és 0,5 bár, ami „jelentősnek” mondható. Ezért, ha jelez azonnal fújd fel a kerekeket.
Mi történik, ha alacsony a nyomás?
Észrevehetted, hogy folyamatosan az alacsony nyomásról beszélünk. Azért, mert azt feltételezzük, hogy ha az van az autó gumijára írva, hogy (például) 3 bar nyomást igényel akkor annyira fogod felfújni, nem fogod túlfújni. Értelemszerűen idővel csak „csökkenhet” ezért ez lehet a gond. De pontosan mi?
- Ha alacsony a guminyomás gyorsabban (vagy nem egyenletesen) fog elkopni a gumid. Ez nagy kiadás lehet és értelmetlen, hiszen megelőzhető lett volna.
- Sokkal rosszabb lesz az autód úttartása, útfekvése, akár el is vesztheted a kontrollt a kocsi felett. Fura, hogy éppen az alacsony nyomás miatt könnyebben kapsz defektet.
- Alacsony guminyomás mellett az autód többet fog fogyasztani: sajnos gyakran nem annyival, amit azonnal észreveszel. Viszont hosszú távon drágább úgy autózni, hogy (akár csak fél literrel is) többet fogyaszt az autó, mint az ideális.
- A több fogyasztás magasabb károsanyag kibocsátással jár és rosszabb menettulajdonságokkal.
Miért szökik a nyomás?
Általában azért, mert a szelep sérült, elöregedett. Gyakori hiba, hogy a felni mellett szökik, elrozsdásodott a pereme, vagy hibás: azonnal szökhet a levegő. És persze lehet a gumin valamilyen sérülés is: láttunk már olyat, hogy így gumiba belefúródott szög éppen úgy állt meg, hogy picit szivárgott mellette a levegő, de nem süvített ki azonnal.
Jó szervízt keresel?
Ha úgy érzed, hogy gond van a keréknyomással hozd be hozzánk, megvizsgáljuk és ha valóban gond van vele megjavítjuk. Kérj ajánlatot itt: https://csergoszerviz.hu/ajanlatkeres