Chiphiány, logisztikai gondok, bezárt gyárak, munkaerőhiány, háború, infláció. Amíg néhány évvel ezelőtt pár hét alatt megérkezett a megrendelt új autód, mára minden megváltozott és szerencsés vagy, ha csak 7-8 hónapot vársz rá. Íme az új autó vásárlásának nehézségei.
 

Minden tavaly kezdődött

A tavalyi – óvatosan fogalmazva is – is szokatlan év volt az autóipar számára. Miközben az új autók iránti vásárlói kereslet a 2019-2020-as gazdasági bizonytalanság után hirtelen fellendült, az autógyártók a félvezető chipek hiánya és az ellátási lánc problémái miatt képtelenek voltak kielégíteni ezt a keresletet. Amíg a Covid alatt az autópiac orral a földbe állt, addig most épp ellenkező gondokkal küzd: egész egyszerűen nem tudja kielégíteni a keresletet.
 

Hogy állunk most?

A vásárlóknak ma a korlátozott választékkal, márkakereskedői felárral, magas használt autó árral, a kevés vagy semmilyen kedvezménnyel (biztosan emlékszel még, hogy régen észszerű keretek között tudtál alkudni vagy extra kedvezményeket kérni új autó vásárláskor) és a gyors üzletkötés sürgető érzésével is meg kell küzdeniük. Mindezt szem előtt tartva, íme mi a gond az új autó piacon 2022-ben.
 

Miért nehéz új autót venni: háború, chiphiány

Van néhány hátráltató tényező. A szomszéd országban zajló háború alapjaiban rengette meg a VW konszernt, hiszen megakadt az ellátási lánc. A probléma tovább gyűrűzött, amikor az alkatrészhiány miatt leálltak a VW gyárak. De nem csak őket sújtotta az alkatrészhiány, hiszen számtalan más autógyártó cég is gyártatott Ukrajnában, Fehéroroszországban és Oroszországban is olyan fontos alkatrészeket, amelyek elérhetetlenné váltak ellehetetlenítve az autók összeszerelését. Mára ezek a gondok megoldódni látszanak, de kellett idő az átállásra.

Pokoli nehéz évek jönnek a chiphiány miatt is. Ez a néhány négyzetcentis integrált áramkör számtalan elektronikus készülékünknek (a tévénk, a számítógépek, a laptopok, a telefonok) tulajdonképpen szíve. És a legtöbb autóé is. Van chip és gyártják is, ám az autóipar a maga alig pár százalékos chip felhasználásával a sor végén kullog: érthető tehát, hogy a chipgyártók nem 5000 darab autóba való, hanem 50 000 000 telefonba való chipet gyártanak le szívesebben.

Morális kérdések is felmerültek. A világon jelenleg 1 milliárd 400 millió feletti az autók száma. Az is kérdés, hogy valóban szükség van-e az évi 100 000 000 új autóra? Egyébként úgy látszik, hogy nem feltétlenül: az emberek a használt autók felé fordultak, a használt autó árak pedig az egekbe repültek.

Ha ez nem lenne elég, ott vannak a gazdasági okok. Minden megdrágult és, amíg egy gombóc fagyinál vagy egy cipőnél a 10%-os árnövekedés nem tűnik soknak, addig ugyanez a mérték az autóknál akár forintmilliókkal növeli az árat. A fizetőképes kereslet beszűkült emellett, akiknek még mindig van pénzük már nem oszlanak szét a piacon, hanem bizonyos népszerű autómodelleket keresnek.

A helyzet már annyira elkeserítő és bonyolult, hogy az a vásárló számít szerencsének, akinek csak fél évet kell várnia az új autóra, hiszen vannak modellek, amelyeket hiába választanánk, nem szerződnek velünk az autós cégek.
 

Az a kérdés mikor jutsz hozzá

Nincs egység. Minden márkakereskedő és minden szalon más és más, de akár 7-8 hónapos határidőket is mond az új autóra. Van kibúvó, ha kompromisszumkészek vagyunk és eltekintünk olyan számunkra kellemes extráktól, amelyek megnövelik a szállítási időt. Ha nem ragaszkodunk sávváltó asszisztenshez vagy nem a high tech hangzást kérjük az autónkba, akkor lehet, hogy hetekkel hamarabb kapjuk meg: persze, az a kérdés mi a jobb. Ha már várakozunk, akkor bevállalni plusz egy hónapot és a vágyott felszerelést megkapni vagy engedni, hogy hamarabb kapjuk meg az autót.
 

Egekben a használtautó-árak

Használt autóból – még – nincs hiány, bár a dobozos furgonok közül már sok nem elérhető a használtautó piacon sem. Hiány nincs, de elképesztő árakkal találkozunk: egy néhány éves használt autó alig olcsóbb, mint egy új, igaz akár pár napon belül a miénk lehet.

A gyártók és a forgalmazók egyébként azt ígérik, hogy 2023-2024-re helyreállhat a rend, megszűnik a hiány, gyorsul a termelés és az új autóra ismét néhány hónapot kell csak várni majd.