Volt egy időszak, amikor „nagyon megérte” külföldről autót behozni, így nem meglepetés, hogy autóvásárlás előtt a mai napig sokakban felmerül a kérdés: vajon érdemes még, megéri a macera, jobban járok? Legtöbben aztán leteszünk arról, hogy nekivágjunk a kockázatos, bürokráciával terhelt folyamatnak. De vajon jól döntünk? Íme, ez a cikk segít eldönteni.

 

Hol keress külföldön?

Erre gyorsan meg is van a válasz: a német és osztrák piacon érdemes keresgélni, hiszen a németek és az osztrákok – és talán még a hollandok, bár Hollandia messze van – híresek arról, hogy nagyon óvják az autóikat. Igaz ez még akkor is, ha egy időben kicsit túltolták a „német nyugdíjas pártól, csak szombaton napsütésben” használt – autók legendáját. (A francia, a belga és az olasz autóktól viszont jobb menekülni – mondják a szakértők)

Ha úgy döntöttél, hogy belevágsz, ki sem kell utaznod ahhoz, hogy kiválaszd, több külföldi oldalról kinézheted már itthonról az autót, ami tetszik. Találtál egy szuper Opelt. Mi a következő lépés?

 

Mire figyelj: avagy a kockázatok

A külföldi autóvásárlásnak sok kockázata van. Ha magánszemélytől vásárolsz nem tudhatod, hogy milyen állapotban van valójában az autó és érhetnek (akár a helyszínen is) meglepetések. Az autókereskedők kevesebb kockázatot rejtenek, de akkor drágább lesz az autó és a garancia is a vásárlás helyére szól.

Megtaláltad az álomautódat. Mielőtt megveszed ellenőrizd le az autó előéletét, ezt néhány kattintással megteheted itt https://jarmuelemzes.ecdh.hu/alvazszam-ellenorzes és ha minden rendben indulás. Ugorjunk előre, minden oké, megvetted az autót, a kezedben a kétnyelvű adásvételi (ez kötelező mert ezzel tudod majd honosítani). Hogyan tovább?

 

Használt autó behozatala

Az autót haza kell hoznod és itthon forgalomba kell helyezned. Sokan kockázatosnak tartják, hogy egy ismeretlen autót hazavezessenek, de szerintünk 50 kilométer alatt megszokod és menni fog. Ne felejtsd el, hogy – például éppen Németországból, de Svájcból és Belgiumból is – ideiglenes rendszámra lesz szükséged. Hazahozhatod külföldi rendszámmal is, de figyelj oda arra, hogy minden rendben van-e vele, van-e például érvényes biztosítása. Nem érdemes kockáztatni, mert lehet, hogy hazafelé nem állítanak meg, de a térfigyelő kamerák nagy ellenségeid lehetnek, ha nincs biztosításod, rendszámod, vagy valami nem teljesen van rendben.

Jó hír, hogy ha az Opeledet Európai Uniós országból hozod be, sem Áfát sem VÁM-ot nem kell fizetned a hatályos jogszabályok alapján, de vigyázz, mert Svájc például nem EU tagállam és 10% VÁM + 27% Áfa rájön a kocsidra.

 

A magyarországi forgalomba helyezés

Ezt abban a pillanatban el kell kezdened intézni, ahogy hazaértél, mert az ideiglenes, vagy külföldi rendszámok maximum 15 napig érvényesek. A NKH-hoz kell menned, ez a Nemzeti Közlekedési Hatóság, maga a rendszám nem nagy tétel és nem tart sokáig. Utána honosíthatod az autódat, ami – ha minden jól megy – hamar megvan és 8000 Ft. Ara figyelj, hogy ha a kocsi 160 000 km-nél többet ment, vagy 6 évnél idősebb, vár rá egy 25 000 Forintos műszaki vizsgálat és az eredetvizsgálat is.

Ez után is van még teendőd: kell az autóra igényelned a NAV-nál egy EORI számot és van regisztrációs adó is, van adókalkulátor, érdemes használni már a döntés előtt, nehogy kellemetlenség érjen.

És még mindig nincs vége: a forgalomba helyezéshez kell a magyar rendszám (ez 8500 Ft ebben a pillanatban) a forgalmi, ami 6000 és törzskönyv, ami újabb 6000 Ft.

Ha nem céges autóként hozod be akkor itt a vége, kész, a tiéd, ott áll az ajtód előtt.

 

Akkor megéri autót behozni külföldről?

Ha jó áron találod, biztos vagy abban, hogy az autó is jó és van türelmed végigmenni ezen a regisztrációs folyamaton, akkor igen, de elképzelhető, hogy a kis nyereségért nagyot kockáztatsz.

Bárhogy is döntesz és bárhonnan is van az autód hozd el hozzánk szervizre, ha Opel, Ford vagy Chevrolet.