A fék a legfontosabb eleme az autónak, ugyanis, ha ez nincs rendszeresen karban tartva, az nem csak a Te épségedet veszélyezteti, de másokét is. Mint a forgalomban részt vevő gépjármű vezetőjének, Neked is kötelességed biztosítani az autó megfelelő állapotát, amit rendszeres ellenőrzés mellett tudsz csak megtenni. Te mit tapasztalsz, ha rálépsz a fékpedálra? Megfelelően reagál?

Egy fékpedálról akkor mondható el, hogy az előírásoknak eleget tesz, ha benyomás hatására dinamikusan fékezi le a járművet, valamint, ha a fékhatás csak addig tart, amíg a pedált nyomva tartod. Az ellenőrzést mindenképp szakemberrel kell megcsináltatnod, mivel ez egy elég összetett rendszer: a fék nyomóerejét a fékolaj eredményezi, ami a vezető csövön keresztül jut el a fékbetéthez és a féktárcsához.

A fékeket mindig össze kell hangolni, hogy egyforma erőt fejtsenek ki mind a négy kerékre, ugyanis ellenkező esetben egyenetlenül kopnak a betétek és a gépjármű kitérhet más irányba a fékezési folyamat során, ami baleset veszélyes. Ebben segítségül szolgál az ABS, ami szabályozza a fékezés közben fellépő erőket és segít az optimális fékhatás elérésében, itt nem jön már be a pumpálós módszer. Az ABS csökkenti a fékutat és segít elkerülni a megcsúszást, így a kocsi vészfékezés esetén is kormányozható marad.

A legújabb kocsikban már különféle szenzorok jeleznek, ha már veszélyesen elkopott a fékbetét és bizony egészen addig ott pattog az a hibaüzenet, amíg ki nem cseréled a megfelelő alkatrészt. Ezek a jeladók kisebbségben vannak a hagyományos kocsikhoz képest, így maradjunk az eredeti példánál. Ha nincs jelzőrendszer beépítve gépjárművedbe, a megtett kilométerek számából vagy az eltelt időből következtethetsz arra, hogy mikor szükséges a csere.

A kéziféket is szükséges lenne évente egyszer ellenőriztetni, mivel ez felel a jármű álló helyzetben maradásáért. Amennyiben olyan úton parkolsz, ami akár minimálisan is lejt, működésképtelen kézifék esetén a jármű elindul a lejtőn és felgyorsulva beláthatatlan károkat is képes okozni.

A fékrendszerben is fordulhatnak elő hibák természetesen, ennek forrásai főként a tárcsák, betétek, az olaj és a vezérlés lehetnek. A fékolaj elöregedik egy idő után, a fékfolyadék pedig megköti a levegő nedvesség-tartalmát, ezáltal a forráspontja csökken, így további veszélyt eredményezhet, mert a vészfékezés során a fékerő csökkenhet vagy akár teljesen meg is szűnhet.

Elég sok dolog van tehát, amit muszáj szemmel tartani, ellenőriztetni és cseréltetni évi rendszerességgel, így közlekedhetsz csak biztonsággal az utakon.

Most pedig nézzük, milyen jelek utalhatnak a fék meghibásodására:

  • Ha hiába taposod a fékpedált, mert az autó nem kezd el lassulni,
  • Ha a fékhatás késve érkezik a pedál benyomásához képest,
  • Ha túlságosan hirtelen fékez a kocsi a pedál benyomását követően,
  • Ha a pedál folyamatos nyomva tartása esetén rángatva fékezi a rendszer a járművet, nem pedig egyenletesen,
  • Ha a személygépjármű elhúz valamilyen irányba a fékezés folyamata során,
  • Ha a kéziféket erőteljesen kell behúzni, mert nagyon fent van a fogáspontja, vagy a teljes behúzást követően is mozog az autó.

Amennyiben a fent említett jelek bármelyikét tapasztalod mostanában, semmiképp ne állj neki egyedül szerelni, mivel ahogy korábban is írtuk, egy nagyon komplex rendszerről van szó, így inkább azt javasoljuk, hogy mielőbb keresd fel szervizünket a Teve utca 44-ben, és szakértőink elhárítják a problémát.

Akciós gépjármű átvizsgálás