Tavaly ősszel került a mozikba a „Ford vs Ferrari”, mely itthon „Az aszfalt királyai” címen jelent meg. Két legendás autógyár csatája mellett tulajdonképpen arról szól, hogy kellő eltökéltséggel nem létezik lehetetlen, hiszen a Ford képes volt gyakorlatilag a semmiből ott legyőzni a patinás Ferrarit, ahol annak a legjobban fájt. Azonban azt tudtad, hogy a film igaz történeten alapul? Cikkünkben ennek a hátterét járjuk körbe.
„Mi vagyunk a Ford. Egy pillanatra se becsüld alá a képességeinket csak mert milliós tömegautókkal árasztjuk el az utakat. Ha kell, bárkit utolérünk, bárkit megelőzünk, és megverünk abban, amihez a legjobban ért.” Henry Ford II ezekkel a legendás szavakkal indított háborút 1963-ban a Ferrari ellen. Az előzmény az volt, hogy már régóta szerette volna felvásárolni az olasz autógyárat, Enzo Ferrari azonban nem állt kötélnek. Bosszúból Ford azt tűzte ki célul, hogy a versenypályán vesz majd revansot, méghozzá Le Mansban, ahol az olasz csapat évek óta egyeduralkodónak számított.
Eközben a Fordnak, sőt más amerikai gyártónak sem volt tapasztalata az autóversenyek terén. Így Anglia felé fordultak. A Lola sportautókat gyártó Eric Broadley ismerte fel, hogy különleges konstrukcióhoz jut, amennyiben egy kicsi és könnyű karosszériájú, modern vázba helyezi az amerikaiakra jellemző nagy teljesítményű V8-as motort. Az autót kezdettől a GT (Gran Turismo) kategóriára szánták, ehhez azonban szükségük volt minimum 50 eladott utcai példányra is.
A tesztelés 1964-ben kezdődött. Hamar kiderült, hogy az autó rendkívül gyors, azonban műszakilag megbízhatatlan, többször egyszerűen szétesett. Ekkor vette át teljesen a versenytechnika fejlesztését a Ford, a tuningspecialista Carroll Shelby (a filmbéli Matt Damon) irányítása alatt.
A Ford GT40 (nevét a versenykategória mellett magasságáról kapta) egy kimondottan erős és masszív, azonban versenyautóhoz képest nagy tömegű gép volt, melyet folyamatosan fejlesztettek. Mindez 1966-ban végül meghozta az eredményét. Daytona és Sebring után Le Mansban is hármas Ford győzelem született, első két helyen a Shelby-csapat autóival, Bruce McLaren és Chris Amon, illetve a filmben Christian Bale által alakított Ken Miles és Danny Hulme irányítása alatt.
A befutó érdekessége volt, hogy erődemonstráció gyanánt a 3 Ford GT40-es együtt, az első két pozícióban levő McLaren és Miles pedig fej-fej mellett futott be. Miles volt végig elöl, ő is indult az első rajtkockából, azonban éppen ezért végül McLarent hirdették ki győztesnek, hiszen ő így néhány méterrel több távot tett meg a futam alatt, melyet beleszámoltak az eredménybe. A Fordnak azonban igazából mindegy volt, hiszen a nagy célt elérték, és bebizonyították, hogy a megbízható utcai „tömegautók” mellett futamgyőztes versenygépet is képesek építeni.
A Ford ezt követően kivonult a versenyzésből, a GT40 azonban privát csapatokkal is sikeres maradt a hatvanas években. Még 1969-ben is tudott győzni a már elavultnak számító GT, az akkor megjelenő vadonatúj Porschékkal szemben.
Neked is inspiráló volt ez a történet? Netán láttad a filmet is? A Ford alkatrészek forgalmazójaként mi a megtekintés után különösen büszkén jöttünk ki a moziteremből, ugyanakkor tudjuk, hogy a márkanév felelősséget is rak ránk. Ennek jegyében dolgozunk, nap mint nap. Bízd ránk Te is nyugodtan Ford gépjárműved, vagy alkatrészeid cseréjét, javítását!