Ha odafigyelsz arra, hogyan vezetsz, és betartasz néhány egyszerű szabályt akkor évente nem csak több tízezer forintnyi üzemanyagot spórolhatsz meg, hanem növelheted a közlekedés biztonságát és hosszabb élettartamú is lesz az autód. Összegyűjtöttünk 5 olyan vezetéstechnikai trükköt, amivel jelentősen spórolhatsz a benzinköltségen (és írunk néhány technikait is)

 

Mi az, amit nem tudsz majd elérni?

A kézikönyvbe írt gyári átlagfogyasztást. Az ugyanis (legtöbbször) egy olyan ideális (inkább gyári) érték, amit akkor sem érsz el, ha tökéletesen vezeted a kocsidat, az időjárási körülmények is jók és minden klappol. Majdnem lehetetlen elérni, de az lehet a célunk, hogy a lehető legjobban megközelítsük. Íme néhány trükk, hogyan tedd.

 

Óvatosan gyorsíts

Minél jobban odalépesz (nyomod padlóig a gázt) annál több üzemanyagot használsz el, ráadásul (a vészhelyzeteket és az előzéseket kivéve) szinte semmi nem indokolja, hogy ugyanazt a sebességet a lehető legrövidebb idő alatt érd el. A lehető leggazdaságosabb üzemanyag-fogyasztás érdekében 5 másodpercet szánj arra, hogy álló helyzetből 20 kilométer/órás sebességre gyorsítsd fel járművet. Ez valóban óvatos: ilyen gyorsulásnál nem löttyenne ki egy az műszerfalra tett csésze kávéból a kávé. Viszont csak ezzel a technikával rengeteget spórolsz.

 

Egyenletes sebesség

Főleg hosszú távon csodás segítség lehet egy tempomat. Ha nincs, azt kell elkerülnöd, hogy folyamatosan lassíts, gyorsulj, lassíts és gyorsulj: ahelyett, hogy szinte ugyanolyan sebességgel haladsz. Vizsgálatok kimutatták, hogy ha 20 másodpercenként 75 és 85 km/óra között változik a sebességed felfelé és lefelé, az 20%-kal növelheti az üzemanyag-fogyasztásodat. (Holott mehettél volna végig 80-al)

 

Gondolkodj előre

A vizsgán elmondják, aztán elfelejted. A rutinos vezető nem csak az előtte levő autó mozgását és viselkedését nézi, hanem igyekszik előrébb tekintve felmérni ki és mit fog csinálni. Ha az előtted haladó autó előtt valaki balra akar kanyarodni ne satufékkel állj majd meg mögötte, hanem fokozatosan lassíts.

 

Felesleges tolni

Azzal, hogy nem tolod az autódat és nem mész 150-el állandóan, nem csak biztonságosan vezetsz, hanem takarékosan is. A legtöbb autót úgy készítik, hogy 50-100 km/órás sebesség között fogyasszon ideálisan. Logikus miért: városban 50-el mehetsz, autóúton 90-110-zel, autópályán ritkán mész, de ott 130-al. Minél gyorsabban mész az autód annál többet fogyaszt, kifejezetten igaz ez hibridekre.

 

Fékezz lassabban, hosszabban

Személyes élményem is van ezzel kapcsolatban. Az egyik barátom mindig úgy vezette az autóját, hogy bár látta, hogy 150 méterrel előtte már áll a sor, ő még gyorsított, hogy az utolsó 50 méteren aztán erősen fékezve álljon meg. Ez a lehető legnagyobb butaság, amit tehetsz: ha látod, hogy áll a sor lassíts szép lassan. Kíméled a motort, a gumikat és még az is lehet, hogy meg sem kell állnod, hanem csak lelassítottál.

 

Amit még megtehetsz

A start-stop rendszerek nem véletlen vannak az autókban: megállítják a motort, ha megáll az autó. Nem baj, ha a tiedben nincs, úgy is sokat spórolhatsz (egy új autóval) ha leveszed a gyújtást egy piros lámpánál, vagy ha látod, hogy 1 percnél tovább fogsz állni.

Időnként nézesd meg a guminyomást: a magyar autósok 60%-a lapos gumival jár, ami megnöveli a fogyasztást. Csökkentheted a fogyasztást úgy is, ha nem viszel magaddal sok súlyt és úgy is, ha takarékosan használod a légkondidat.

Ha odafigyelve, ezeket betartva vezetsz akkor akár 20%-kal is csökkentheted a fogyasztást.