Télen rendkívül fontos az autód hibátlan műszaki állapota, amibe beletartozik az is, hogy minden lámpának tökéletesen kell működnie. De milyen lámpák vannak az autódon, hogyan kell őket helyesen használni és mit tegyél, ha meghibásodnak? Mindent megtudsz ebből a cikkből.

 

A nappali menetfény

Ha van nappali menetfény az autón, kötelező használnod, de fura módon kizárólag akkor, ha a látási viszonyok tökéletesek. Ez azért van így, mert a menetfény csak egy jelzőfény, nem alkalmas arra, hogy bármilyen más világítással együtt használd. Ha beesteledik, vagy romlanak a látási körülmények azonnal tompítottra kell váltanod. Ha meghibásodik akkor haladéktalanul meg kell javítani, hiszen kötelező használni.

 

A helyzetjelzők

Az első és hátsó helyzetjelzőt is arra használjuk, hogy az aktuális pozíciónk ismert legyen, jelezzünk vele a közlekedés többi résztvevőjének. Az első helyzetjelzőt csak akkor használhatod, ha állsz, a hátsót álló és haladó gépjárművön is. Ha elromlik akkor javítani kell.

 

A tompított fényszóró

Alapvetően a tompított fényszórót bármikor használhatod, viszont éjjel vagy korlátozott látási viszonyok mellett (például esőben, hóban, ködben, porban) kötelező. Legtöbbször szinte rögtön észreveszed, ha meghibásodik, és valószínűleg azonnal jelzi is az autód, haladéktalanul meg kell javíttatatnod.

 

A reflektor

A reflektort csak lakott területen kívül és csak éjszaka szabad használni (arra például nem, hogy jelezd a rendőri ellenőrzést, sebességmérést hiszen meg is büntethetnek érte). Rendkívül erős fénye van, a szemből érkező autóst elvakítja. Ha elromlott kötelező megcsináltatni.

 

A ködfényszórók

Szabály szerint az első és a hátsó ködfényszórót is használhatod bármikor amikor korlátozottak a látási viszonyok, például esőben, hóban, ködben, porfelhőben vagy füstben is. Fontos viszont, hogy míg az elsőt kis túlzással belátásod szerint használhatod, a hátsó ködfényszórót városban tilos és akkor is le kell kapcsolnod, ha valaki városon kívül mögéd ér, mert vakít. Ha a ködfényszóró nem működik, függetlenül attól érdemes javítani, hogy nem kötelező tartozék.

 

A féklámpa és a pótféklámpa

Akkor lépnek működésbe, ha rálépsz a fékre, szinte azonnal világítanak. Meg sem kell említenünk, hogy a legfontosabb – vészjelző – lámpa a kocsidon, igaz? Ha meghibásodik nem vehetsz részt a forgalomban kötelező javítani, erős fényű lámpa.

 

A tolatólámpa

Abban a pillanatban bekapcsol, ahogy hátramenetbe rakod a sebességváltót, ezzel jelzi a többi autósnak, hogy tolatni fogsz. Ha nem működik javítani kell mert balesetveszélyes.

 

Az index, a négyindex

Az index a legfontosabb jelzőfény. Minden irányváltáskor, elinduláskor és megálláskor is kötelező használnod. Nem vehetsz részt a forgalomban, ha nem működik, vagy rosszul működik. A négyindex (ami hivatalosan vészvillogó) használata szigorú szabályokhoz van kötve, a KRESZ pontosan leírja mikor szabad és mikor kell használni. Ha meghibásodik amilyen gyorsan csak lehet meg kell javítani.

Télen különösen fontos, hogy jól látsz és jól láss, ezért, ha valamelyik lámpád elromlik, vagy csak csökken a teljesítménye hozd el hozzánk, a szakértőink megjavítják, kicserélik.